معرفی خودرو‌های برقی ( تمام برقی و هیبریدی )

خودروهای برقی یا همانEV‌ها (Electric Vehicles) خودروهایی هستند که به طور کامل یا جزئی (نسبی) از نیروی الکتریکی در موتور استفاده می‌کنند.

وسایل نقلیه برقی هزینه‌های پایینی دارند، چراکه دارای قطعات متحرک کمتری هستند که نیازمند نگهداری باشند. همچنین با محیط زیست بسیار سازگار هستند، چون از سوختهای فسیلی (بنزین یا گازوئیل) کمتر استفاده می‌کنند یا اصلاً نمی‌کنند. اگرچه در گذشته بیشتر خودروهای برقی از باتری‌های سرب اسید یا نیکل متال هیدرید استفاده می‌کردند، استاندارد باتری خودروهای الکتریکی امروزی باتری‌های لیتیوم یونی هستند. چون این باتری‌ها طول عمر بیشتری دارند و در حفظ انرژی خیلی عالی عمل می‌کنند و نرخ تخلیه خود به خود آنها فقط 5 درصد در هر ماه است.

با وجود این بهبود کارایی، هنوز چالش‌هایی در مورد این باتری‌ها وجود دارد، چون می‌توانند فرار حرارتی را تجربه کنند. اگرچه تلاش‌هایی برای افزایش ایمنی این باتری‌ها انجام شده، برای مثال در خودروی برقی تسلا مدل  S باعث ایجاد آتش سوزی یا انفجار شده است.

دو نوع اصلی خودروهای برقی وجود دارد : خودروهای تمام برقی و هیبریدی (ترکیبی)

در ادامه به طور مختصر به توضیح هر کدام از این خودروها می‌پردازیم.

طراحی شرکت فاران انرژی

خودروهای تمام برقی (Battery Electric Vehicles)

خودروهای تمام برقی در مقایسه با خودروهای هیبریدی که به طور همزمان موتور احتراق داخلی و باتری دارند، تقریباً 99٪ قطعات متحرک کمتری دارند که نیازمند به تعمیر و نگهداری هستند.

مزایای خودروهای تمام برقی:

  • سر و صدای خیلی کمی ‌ایجاد می‌کنند
  • اگزوز، شمع، کلاچ و چرخ دنده ندارند
  • سوخت‌های فسیلی را نمی‌سوزانند، بلکه از باتری‌های قابل شارژ استفاده می‌کنند

خودروهای تمام برقی را می‌توان یک شبه در منزل شارژ کرد و توان کافی برای سفرهای با طول مسافت متوسط ​​را فراهم کرد. اما در سفرهای طولانی تر یا مسافرت‌هایی که صعود از شیب‌های تیز زیادی را دارند، شاید پیل‌های سوختی قبل از رسیدن به مقصد نیاز به شارژ داشته باشند. البته ترمزهای احیا کننده یا رانندگی در سرازیری می‌تواند با شارژ بسته‌های باتری شدت این مشکل را کاهش دهد.

مدت زمان معمول شارژ خودروهای تمام برقی می‌تواند از 30 دقیقه تا بیش از 12 ساعت متغیر باشد. این مدت به سرعت ایستگاه شارژ و ظرفیت باتری بستگی دارد.

در دنیای واقعی، گستردگی محدوده مسافت طی شده یکی از بزرگترین دغدغه‌های خودروهای تمام برقی است، اما خوشبختانه این موضوع توسط صنعت مورد توجه قرار گرفته است.

خودروهای برقی هیبریدی (Plug-in Hybrid Electric Vehicles)

خودروهای برقی هیبریدی به جای تکیه کامل به موتور الکتریکی، ترکیبی از قدرت باتری و بنزین (یا دیزل) را ارائه می‌دهند. این حالت باعث می‌شود آنها برای سفرهای طولانی تر مسافت بیشتری را نسبت به خودروهای تمام برقی طی کنند. چون هر جا که شارژ باتری به پایان رسید، کاربر می‌تواند از سوخت‌های سنتی استفاده کند و مجبور نیست برای شارژ باتری به دنبال نقاط شارژ باشد.

البته همان معایبی که برای خودروهای دارای موتور احتراق وجود دارد در مورد خودروهای برقی هیبریدی هم صدق می‌کند، مانند نیاز به نگهداری بیشتر، سر و صدای موتور، آلایندگی و هزینه بنزین یا سوخت. همچنین خودروهای برقی هیبریدی دارای بسته‌های باتری کوچکتری هستند که به معنی کاهش محدوده سفر است.

کلمه کلیدی: خودروهای برقی

منابع:

https://www.twi-global.com/technical-knowledge/faqs/what-is-an-ev

https://www.epa.gov/greenvehicles/explaining-electric-plug-hybrid-electric-vehicles

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *